گوشی‌های موبایل

راهنمای خرید گوشی‌موبایل

مقدمه: گوشی‌های موبایل در اشکال و اندازه های متن...
Read More

راهنمای خرید گوشی‌موبایل

مقدمه:

گوشی‌های موبایل در اشکال و اندازه های متنوعی در بازار وجود دارند و خیلی از قابلیتهای کالاهای دیگری را نظیر پخش کننده های MP3، پخش ویدیو، دوربین، سیستم های GPS و غیره، در خود جای داده اند. اما کدامیک برای شما مناسب تر است؟ وآیا به تمامی این امکانات کنار هم نیاز پیدا خواهید کرد؟ آیا واقعاً شما آخرین و بهترین گوشی موجود در بازار امروز را نیاز دارید؟

گوشی های موبایل در جامعه ما نقش مهمی را ایفا میکنند. گوشی های موبایل هرچه امکانات بیشتر و اندازه کوچکتری داشته باشند گوشی های بهتری هستند. به نظر میاد که وقتی یک گوشی جدید به بازار می آید، خیلی ها عجله دارند که بدون نیاز واقعی، یکی از نوع را تهیه کنند. گوشی های iPhone از نوع گوشی ها هستند. آیا تمام این چند میلیون نفر حقیقتاً به iPhone جدید نیاز دارند؟ خیلی ها نیاز واقعی به آن ندارند و فقط می خواهند که بهترین و جدیدترین در بازار امروز را داشته باشند که بتوانند به دیگران بگویند که یک از آن را دارند!

برخی از ما هم رویکرد دیگری داریم. این رویکرد در واقع خریدن چیزی است که حقیقتاً به آن نیاز داریم و از آن استفاده خواهیم کرد و نه برای به رخ کشیدن توانایی مالی خود به دیگران.

بنابراین در راهنمایی من قصد دارم نکاتی را برای انتخاب صحیح گوشی مورد نیازتان بیان کنم و در ابتدا جزئیاتی درمورد انواع گوشی های موجود در بازار امروز خواهم گفت...
* یک واقعیت جالب اینجا هست، ایده تلفن بیسیم اولین بار در سال 1915 بوجود آمد، ولی جالب اینجاست که تا سال 1978 طول کشید تا در ژاپن برای اولین بار بصورت تجاری به بازار بیاید.

انواع گوشی‌ها

انواع زیادی گوشی موبایل در بازار امروز وجود دارد که می توان آنها را به چند دسته تقسیم نمود. وقتی به یک فروشگاه برای خرید گوشی می روید معمولا بین انواع مختلف گوشی با امکانات متفاوت گشتی خواهید زد، ولی بهرحال می شود آنها را دسته بندی کرد.

گوشی‌های تاشو دقیقاً همان چیزی است که اسمش نشان میدهد، چنین گوشی ای معمولاً در هنگام باز شدن حدود دو برابر اندازه خود خواهند بود. ایده پشت این طراحی نوع گوشی کوچک کردن سایز آن است، درحالی که وقتی باز می شود سایز آن برای استفاده مناسب خواهد بود.

گوشی‌های شکلاتی گوشی هایی هستند که معمولاً قسمت متحرکی ندارند، صفحه نمایش فقط در یک روی گوشی بالای شماره گیر و کلیدها جای گرفته است، و پشت آن معمولاً خالی است و نهایتاً ممکن است دوربینی در پشت آن نصب شده باشد. البته استثنا هم وجود دارد، بعضی از گوشی های شکلاتی کشویی باز می شوند و کلیدهای شماره گیر زیر پوشش کشویی محافظت می شوند، ویا سیستم کنترلی خاصی زیر قسمت کشویی قرار دارد.

PDAها همراه دیجیتال شخصی (Personal Data Assistants ویا Personal Digital Assistant) بیشتر کاربرد تجاری دارند و معمولاً فاقد دکمه های شماره گیری هستند. این گوشی ها صفحه نسبتاً بزرگی با خواص لمسی دارند که میتوان با انگشت یا قلم مخصوص در آن داده ای را وارد نمود، تماس برقرار کرد ویا یادداشت نوشت.

PPC ها, گوشی های هوشمند و بلک بری ها ، حروف اختصاری از Pocket PC یا همان کامپیوتر جیبی، در واقع خیلی وقت ها با PDA ها اشتباه گرفته می شوند. برخی شرکت ها هم ترجیح می دهند که آنها را در یک گروه دسته بندی کنند. با اینکه ابلک بری ها یک دسته از این نوع هستند، معمولا در دسته جدایی تقسیم می شوند و دلیل این امر سرویسهای خاصی است که توسط شرک بلک بری به این مدل ها ارائه می شود. این نوع گوشی ها معمولا بزرگتر از گوشی های دیگر هستند، و به همین دلیل در زمره گوشی های تجاری محسوب می شوند و بیشتر مشتریان، آنها را به جهت استفاده از کاربردهای خاصشان می خرند.
-PPC یا Smartphoneها حقیقتاً دستگاههای قابل حمل چند رسانه ای هستند که قابلیت هایی نظیر پخش MP3، ویدیو و بازی ها را ارائه می دهند. همچنین اکثر آنها دارای صفحه نمایش لمسی و یک صفحه کلید تایپی کامل برای ورود راحت متن می باشند. من خودم شخصاً این نمونه را بیشتر می پسندم و آنرا دارم و از آن برای تایپ متون و پخش موزیک استفاده میکنم.

تمام این انواع ممکن است امکانات مفید دیگری هم مانند ارتباط بلوتوث، WiFi، حافظه های قابل توسعه، و دوربین با کیفیت داشته باشند.

وقتی قصد انتخاب یکی از آنها را دارید باید ببینید که به چیزی بیشتر نیاز دارید. خیلی از امکاناتی نظیر بلوتوث، قابلیت پخش MP3 و دوربین رفته رفته جزء استاندارد همراه تمام گوشی های امروزی شده است، اما امکاناتی مثل WiFi، ویا دوربین های باکیفیت تنها در گوشی های گرانتر موجود می باشند، پس اگر قصد رسیدن به آنها را دارید بایستی بهای آنرا نیز بپردازید.

نکاتی در مورد سرویس دهنده ها و تعرفه ها:

انتخاب صحیح سرویس دهنده به سرویس های مورد نیاز شما بستگی دارد، و اگر مناسب شما هم نباشد برای شما کار خواهد کرد! من شخصاً سه بار سرویس دهنده خودم را عوض کردم تا بفهمم کدامیک برای من مناسب تر است. پشش مناطق و هزینه های رومینگ نکات مهمی هستند. معمولا اپراتورها نقشه پوشش شبکه خود را به شما ارائه می دهند ولی همیشه دقیق نیست. آنها فقط به شما می گویند که در فلان منطقه به شما سرویس می دهند و از کیفیت سرویس در آنجا چسزی به شما نمی گویند.

شرکتها معمولا امروزه با شما قراردادی برای مدتی معین می بندند، که ممکن است یک یا دو ساله باشد، البته می توانید قرارداد ماهیانه هم ببندید ولی هزینه آن در دراز مدت بیشتر است. مشکلی هم به نام هزینه فسخ قرارداد وجود دارد که در صورتیکه شما قبل از پایان قرارداد بخواهید انصراف بدهید بایستی یک مبلغ ثابت به علاوه درصدی از مبلغ کل قرارداد را به عنوان جریمه فسخ آن بپردازید. تجربه به من می گوید که اغلب شرکت ها هم به شما تاریخ پایان قراردادتان را یادآوری نمی کنند تا شما در صورت فراموش کردن آن بصورت ماهیانه مجبور به شارژ صورتحساب بعد از اتمام قرارداد شوید.

البته استثنا هم وجود دارد، بعضی از شرکت ها به شما فرصتی 15 یا حتی 30 روزه می دهند تا بصورت آزمایشی از سرویس آنها استفاده کنید. همچنین نظامی به نام FCC وجود دارد تا به شما کمک کند که با دریافت وجه جریمه فسخ قرارداد مبارزه کنید و بهمین دلیل هم برخی از شرکتها در حال حاضر از آن چشم پوشی می کنند.

وقتی که تصمیم به خرید گرفتید:

اولین نکته مهم در هنگام خرید و در واقع پیش از اتخاذ تصمیم نهایی، انتخاب سرویس دهنده مناسب است. تمام سرویس دهنده ها گوش های مختلفی را عرضه می کنند، ولی برخی از آنها به شما اجازه میدهند که گوشی خودتان را استفاده کنید، این شرکتها از یک سیستم سیم کارت استفاده میکنند که در واقع حافظه کوچکی است که در گوشی انتخابی شما قرارمیگیرد. من شخصاً دو گوشی دارم، اولی که گرانتر است همان PPC نامبرده و دیگری یک گوشی ارزان قیمت تاشو است. هرجا که امکان می دهم که گوشی آسیب ببیند یا نتوانم از امکاناتش استفاده کنم گوشی ارزانتر را همراه خودم می برم.به همین دلیل برای من مناسب است که امکان جابجایی سیم کارت را داشته باشم.

در اغلب مناطق سرویس دهنده های مختلفی سرویس ارائه می دهند و برخی اوقات ممکن است انتخاب را برای شما سخت کنند. توصیه من به شما این است که به آنها زیاد اعتماد نکنید چرا که هدف نهایی همه آنها پول شماست. بهترین راه پرس و جو کردن از مردم و استفاده از تجربه مشتریان آنهاست.

مرحله بعد انتخاب طرح است، بعد از اینکه دل را به دریا زدید،نیاز به انتخاب طرح مورد نیازتان دارید. در اینجا هم انتخاب های زیادی نظیر سرویس های ارزش افزوده، ارسال پیام های متنی ویا پیام های چند رسانه ای، دیتا و غیره دارید.

پس از انتخاب سرویس دهنده وقت گشتن در بازار برای خرید گوشی مورد نظرتان فرا می رسد. برخی شرکتهای ثالث هم پیشنهاداتی به شما ارائه میکنند که ممکن است به آسانی نتوانید از آن صرفه نظر کنید، مانند Amazon.com، که معامله های زیادی در آن بر روی سرویس ها و گوشی ها انجام می شود که نیاز به پرداخت پول زیادی نخواهید داشت.

از آنجایی که یک گوشی ممکن است به آسانی چند صد دلار از بودجه شما را صرف خود کند بهتر است که کمی وقت برای انتخاب بهترین گزینه اختصاص دهید.

سایتهایی مانند تستفریکس می توانند در این نوع خریدها خیلی ارزشمند باشند، آنها نظریات و بررسی های کارشناسان و کاربران محصولات را در اختیار شما قرارمیدهند که اغلب بیطرفانه و منصفانه کالا ها را بررسی میکنند و این موضوع به شما در تصمیم گیریتان کمک شایانی می کند.

نکته نهایی در مورد گوشی موبایلی که روز به روز در هرجا رواج بیشتری پیدا میکند نسیت بلکه شامل کسانی می شود که از آنها در هنگام رانندگی استفاده می کنند. از گوشی خود صحیح استفاده کنید، اجازه ندهید که مکالمه با آن حواس شما را منحرف نماید، و همیشه در هنگام رانندگی از هندز-فری استفاده نمایید. در برخی از کشورهای دنیا استفاده از گوشی موبایل در حین رانندگی ممنوع است. در حین رانندگی در صورت امکان مکالمه را به بعد از توقف موکول نمایید چرا که حقیقتاً دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است!

نویسنده: کریستوفر بروزیو
مترجم: سروش
وب سایت: DragonSteelMods

بستن

پرسش در انجمن

Ask a question

Narrow Search(20 matches)

Click to add filters

  • Price
You have to select between 2 and 5 items for comparison.
Showing 1-20 of 20